Tips voor HSP – Hooggevoelig en dan

Toen ik erachter kwam dat ik Hooggevoelig (HSP), ook wel hoogsensitief genoemd was, verklaarde dat veel van mijn ervaringen. Niet gelijk natuurlijk, maar hoe meer je je er in verdiept en over leest hoe meer er duidelijk wordt. En als je eenmaal weet dat je hooggevoelig bent dan vallen veel dingen ineens op zijn plaats.

hooggevoelig

Hooggevoelig – mijn ervaring

Ikzelf had mij altijd anders dan anderen gevoeld. Maar ik kon er niet echt de vinger op leggen. Als ik overprikkelt ben reageer ik soms nogal heftig. Ook heb ik weinig energie en voel ik veel dingen aan voordat ze gezegd worden. Ik ben echt heel gevoelig voor sfeer, kan zeer geëmotioneerd raken door een film, muziek of iets wat er gezegd word. Maar ik trek me dingen ook heel snel aan. En reageer daardoor misschien vaak wat overtrokken. Ook moet ik zorgen dat ik echt op tijd eet. Want als ik honger heb spring ik echt nogal makkelijk uit mijn vel. Ik vind het heerlijk om momentjes voor mezelf te hebben. Even lekker alleen. Maar natuurlijk houdt ik ook wel van gezelligheid. Maar dan  kan de vermoeidheid me ineens overvallen. En als het kaarsje op is moet ik echt mijn rust nemen.

Als kind al vond ik het vaak heerlijk om momentjes voor mezelf te hebben. Ik zat dan  graag alleen op mijn kamertje. Muziek luisteren, een boek lezen of spelen met mijn barbies. Dat vond mijn moeder nogal vreemd, die wilde me altijd stimuleren om te gaan spelen met anderen. Of lid te worden van een clubje. Maar daar had ik dus totaal geen behoefte aan. Na een dag school vond ik het heerlijk om eventjes lekker alleen te zijn.

Hooggevoelig kind
HSP – tijd voor jezelf.

Hooggevoelig – Leer beter voor jezelf zorgen.

Als je weet dat je hooggevoelig( hoogsensitief, hsp)  bent kun je dus beter voor jezelf zorgen. Je leert wat je nodig hebt. Neem bijvoorbeeld zo’n schooldag, nu denk ik logisch ik was overprikkelt door een dag van indrukken, dan heb je eventjes een momentje voor jezelf nodig. Ik zorg dat ik op tijd eet, zodat ik niet onuitstaanbaar wordt voor mijn omgeving. Moet ik huilen om een liedje of film. So what, mooi toch. En ga ik een keertje uit dan zorg ik daarvoor en daarna dat ik voldoende rust krijg. Natuurlijk heb ik ook nog regelmatig last van mijn hooggevoeligheid maar ik kan dingen/ ervaringen nu wel vaak beter plaatsen.

Bewust hooggevoelig
Bewustzijn verandert je gezichtsveld.

Tips voor HSP -2

De 1e tip die ik jullie gaf, was zorg dat je goed gegrond bent.

De volgende tip die ik jullie wil meegeven is probeer je leven eens in een nieuw kader te plaatsen.
Neem eens een jeugdgebeurtenis die veel indruk bij je heeft achtergelaten. Dit kan een positieve gebeurtenis zijn. Maar ook een negatieve gebeurtenis. En probeer alle gedachtes en gevoelens die je hierbij had voor de geest te halen.

  • Welk gevoel komt er bij je op?
  • Hoe kijk je er nu op terug?
  • Heb je het gevoel dat je iets verkeerds hebt gedaan of dat je niet goed genoeg was?
  • Hoe reageerde je? Was je assertief, trok je je terug, of ….?
  • Hoe reageerde je omgeving.

Bekijk daarna deze gebeurtenis is in het licht van je hoogsensitiviteit. Als je toen wist dat je hooggevoelig (HSP) was zou je dan anders gereageerd hebben. Bekijk eens op een positieve manier hoe het had kunnen verlopen als je geweten had wat je nu weet. Als je wist dat je hooggevoelig was.

Hoe veranderen je huidige gevoelens en gedachten over deze gebeurtenis. Kun je met meer begrip naar deze gebeurtenis kijken. En vooral…..

Hoe veranderen je nieuwe inzichten de kijk op je huidige leven?

Ben je hooggevoelig, plaats je jeugdherinneringen in een ander kader.
plaats je jeugdherinneringen eens in een ander kader.

Je kunt proberen om zo meer jeugd herinneringen te analyseren. Doe dit stap voor stap.  Misschien roepen sommige herinneringen heftige emoties op. En soms zijn herinneringen lastig terug te halen. Ze waren misschien te traumatisch waardoor je ze hebt verdrongen. Dan is het misschien handig om professionele hulp te zoeken bij een HSP-Coach.

Lees ook eens dit boek – Bewust-er-zijn met hooggevoeligheid van Antoine van Staveren. Trainer, therapeut en oprichter van Instituut EszenzZ en het EszenzZ Centre. Hij specialiseerde zich in hooggevoeligheid, fibromyalgie, eet-, angst-, dwang- en identiteitsproblemen.