Hoe kan Mindful zijn je helpen gelukkig te zijn?

Mindful zijn, Bewust zijn, aandachtig zijn.

Het lijkt zo gemakkelijk, waarom hebben we daar dan toch zo vaak zoveel moeite mee?

In de drukte van ons huidige bestaan leven we vaak op de automatische piloot. We doen de dingen die we doen vaak op routine, terwijl onze gedachten bezig zijn met het verleden en de toekomst. Terwijl we onderweg zijn naar ons werk of school bedenken we bijvoorbeeld wat we thuis vergeten zijn te vertellen of zijn we al plannen aan het maken voor vanavond. Toch kennen we ook allemaal ervaringen van bewust aanwezig zijn. Bijvoorbeeld als we genieten van een prachtige zonsondergang op een heerlijke zomeravond , bij het horen van adembenemende muziek of bij een andere intense ervaring. Onze geest is stil en we zijn een en al aandacht. Ontspannen en aanwezig in het moment. Op die momenten zijn we Mindful aanwezig.

Mindful zijn is bewust zijn!

Mindful reageren – Bewust reageren.

Wat ons in het leven overkomt hebben we niet echt in de hand. Er kan ons op elk moment van alles overkomen. Goede dingen maar ook minder goede dingen en daar hebben we meestal geen invloed op. Maar waar we wel invloed op hebben, is hoe we op iedere situatie reageren. Doen we dat bewust vanuit een open mind. Of reageren we vanuit onze gemoedstoestand van het moment.

Mindfulness is gericht op acceptatie van dingen zoals ze zich aandienen, zonder daar meteen iets van te vinden. Met andere woorden: dingen eerst goed waarnemen voordat je er een oordeel over velt, of dat nu positief of negatief is.

Wees jezelf – wees aandachtig.

Door bewuster te kijken naar je gedachten en emoties zonder je erdoor te laten meevoeren , ga je anders reageren op stress. Juist omdat je Mindful bent dus je emoties de ruimte geeft , ben je beter in staat om bewust dus mindful te reageren. Dingen worden overzichtelijker en je kunt meer genieten van wat er al is.

Mindful zijn is dus een handige methode die je helpt om beter om te gaan met stressvolle situaties. Met minder stress ben je een leuker mens want je bent minder snel boos en minder gejaagd. Je leert milder naar jezelf en anderen te kijken. Waardoor je beter voor jezelf gaat zorgen en meer innerlijke rust ervaart. Voor mij als HSP was dit echt een eye-opener en ik maak nog dagelijks gebruik van de Mindfulness oefeningen die ik geleerd heb.

Wat levert mindful zijn je op?

De Mindfulness oefeningen zoals de bodyscan, de zitmeditatie, de ademhalings en bewegings oefeningen leren je om weer bewuster te luisteren naar wat je lichaam je verteld.

Mindfulness oefeningen leren je om bewuster te luisteren naar wat je lichaam je verteld.
MindfuMindful

Ben je moe of gespannen? Hoe is je ademhaling? Hoe beïnvloeden je gedachten je emoties? En wat doet dit met je lichaam?  Ook hebben onze gedachten invloed op hoe we ons voelen.

Als je al denkt aan die presentatie die je morgen moet houden en wat er allemaal mis kan gaan krijg je al buikpijn , maar denk je aan die leuke reis die je volgende week gaat maken wordt je al blij.

Door hier bewuster meer mindful naar te kijken kun je dit soort reacties eerder opmerken en hier bewuster mee omgaan. Hierdoor kunnen veel lichamelijke klachten zonder aanwijsbare oorzaak voorkomen worden.

Je leert evenwichtiger en positiever in het leven te staan  en bewustere keuze’s te maken. Niet meer geleefd worden maar weer de regie hebben over je eigen leven.

Zelf eenvoudig met mindfulness aan de slag? kijk eens naar onze online trainingen.

Of doe nu gratis mee met onze Reis naar Binnen in 40 dagen. Schrijf je hier in.